Звʼязок здоровʼя майбутніх поколінь з моніторингом середовища їх життєдіяльності
21 серпня 2025
Національною стратегією розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у Новій українській школі, схваленої Указом Президента України від 25 травня 2020 року №195/2020, обумовлено необхідність побудови безпечного та здорового освітнього середовища в новій українській школі для забезпечення прав дітей на освіту, охорону здоров’я, створення умов для надання учням якісних освітніх і медичних послуг.
Здоров’я майбутніх поколінь тісно пов’язано з моніторингом навколишнього середовища та середовищем життєдіяльності дітей як вдома, так і в навчальних закладах. Це включає в себе оцінку якості повітря, води, грунту, продуктів харчування, а також умов проживання та навчання, щоб запобігти негативному впливу на здоров’я дітей та забезпечити їх здоровий розвиток.
Моніторинг навколишнього середовища та середовища життєдіяльності дітей охоплює наступні показники:
Якість повітря: вимірювання рівня забруднюючих речовин (пилу, газів, хімічних сполук) у атмосферному повітрі на вулиці та у приміщеннях навчальних закладів, а також виявлення джерел забруднення.
Якість води: аналіз питної води на наявність мікроорганізмів, хімічних речовин та інших шкідливих забруднень, а також контроль якості води відкритих водойм, що використовуються для відпочинку дітей в літній оздоровчий сезон.
Якість продуктів харчування: контроль вмісту пестицидів, нітратів, наявність бактеріального забруднення у виготовлених на харчоблоках загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів страв, які споживаються дітьми в організованих дитячих колективах.
Шум: вимірювання рівня шуму у житлових приміщеннях, школах, дитячих садочках та на територіях, які безпосередньо прилягають до них, а також вжиття заходів на внутрішні та зовнішні джерела шуму для зниження рівню звукового тиску на організм дитини.
Грунт: дослідження піску в пісочницях на групових майданчиках дошкільних закладів на наявність яєць гельмінтів (щорічно, в теплу пору року – з квітня по жовтень).
Радіаційний фон: контроль рівня радіації у середовищі проживання та навчання дітей. У новозбудованих будівлях, що вводяться в експлуатацію, та після проведення робіт з реконструкції приміщень засновник (засновники) закладу освіти повинен забезпечити проведення вимірювань потужності поглиненої дози зовнішнього гамма-випромінювання, а також вимірювання концентрації радону-222 у повітрі приміщень першого поверху будівель.
Крім того, в навчальних закладах для оцінки умов навчання необхідно проводити інструментальні дослідження рівнів природного та штучного освітлення на якість освітлення на робочих місцях учнів; вимірювання температури, вологості та швидкості руху повітря на відповідність параметрів мікроклімату приміщень шкіл, дошкільних закладів допустимим показникам; встановлення рівня електромагнітного випромінювання персональних комп’ютерів та інших електронних дисплейних пристроїв.
Моніторинг навколишнього середовища та середовища життєдіяльності дітей є ключовим елементом забезпечення здоров’я майбутніх поколінь, а саме:
– запобігання захворюванням, пов’язаним із впливом навколишнього середовища та середовища життєдіяльності дітей (наприклад, алергії, захворювання легень, харчові отруєння, водно-нітратна метгемоглобінемія, гельмінтози, погіршення зору, головні болі, загальна слабкість, порушення сну тощо);
– забезпечення здорового розвитку дітей, включаючи фізичний, психологічний та соціальний аспекти;
– створення безпечного та комфортного середовища для навчання та виховання дітей.
Результати вищезазначених лабораторних та інструментальних досліджень можуть слугувати обгрунтуванням для укладення управлінських рішень по створенню безпечних та комфортних умов навчання та виховання дітей в закладах освіти.
Шановні засновники та керівника закладів загальної середньої та дошкільної освіти державної та приватної форм власності, а також батьки здобувачів освіти:
Державна установа «Івано-Франківський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров’я України» звертає вашу увагу, що всі вищезазначені лабораторні та інструментальні дослідження на показники моніторингу навколишнього середовища та середовища життєдіяльності дітей при перебуванні їх в закладах загальної середньої та закладах дошкільної освіти, можуть проводитись на базі акредитованих та сучасно обладнаних лабораторій нашої установи висококваліфікованими атестованими фахівцями. Запрошуємо вас до укладення договорів на проведення цих досліджень.
Створимо разом здорове майбутнє для наших дітей!